torsdag 22. november 2012

Er alkoholloven lik for alle?


I disse dager, blir prisene satt ned  på en lang rekke produkter på Vinmonopolet. Vin som tidligere har kostet 500 kr, kan nå gå for halve prisen. Det samme med en rekke billigere vin. Det er importørene som setter ned prisen for å tømme lagrene sine. Noe, som da gir utslag på vinmonopolets prislister. Og det er jo hyggelig å få billigere, rabattert, drikke.

Men, så kommer da det store spørsmålet. Risikerer vinmonopolet å miste alkoholbevilgningen sin etter alkoholovens § 8-12. "Forbud mot omsetning med rabatt. Det er forbudt for innehavere av salgsbevilling å gi spesielle rabttilbud ved omsetning av alkoholholdig drikk."

Det var jo dette som skjedde 2004 da noen butikkjeder  hadde rabatt på øl. Daværende helseminister Dagfinn Høybråten truet med at om ikke prisene ble satt opp, så ville butikkene kunne miste ølbevillingen i en kortere eller lengre periode.

På vinmonopolets hjemmeside, finner du produktopplysning om de forskjellige produktene. F.eks denne her http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/undergjeret/norge/mack-bokol/sku-1230502


Om Mack bryggerier legger ut denne lenken, eller skriver det samme på sin hjemmeside, er det straffbart. Eller om Bryggeriforeningen legger ut denne lenken eller til hvilken som helst artikkel i norske medier, bryter de loven. Noe Bryggeriforeningen fikk klar beskjed på i 2011 da de fikk en  påpakning fra Helsedirektoratet samt et pålegg om å fjerne lenker til nyhetsartikler om øl. Dette var lenker fra blant annet NRK og Agderposten. Artiklene omtalte salgsutviklingen for mikrobryggerier. Begrunnelsen fra Helsedirektoratet var at det ville gjøre reklameforbudet svært enkelt å omgå.
Så nå undres, jeg bryter Vinmonopolet loven og får en påpakning fra Helsedirektoratet og en klar beskjed om å fjerne reklamen eller produktbeskrivelsene?
Eller er det så enkelt at ikke loven er lik for alle? Eller er nordmenn så sårbare at de ikke tåler bilder og produktbeskrivelser av alkohol?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar