I disse dager, blir prisene satt ned på en lang rekke produkter på Vinmonopolet. Vin som tidligere har kostet 500 kr, kan nå gå for halve prisen. Det samme med en rekke billigere vin. Det er importørene som setter ned prisen for å tømme lagrene sine. Noe, som da gir utslag på vinmonopolets prislister. Og det er jo hyggelig å få billigere, rabattert, drikke.
Men, så kommer da det
store spørsmålet. Risikerer vinmonopolet å miste alkoholbevilgningen sin etter
alkoholovens § 8-12. "Forbud mot omsetning med rabatt. Det er forbudt for innehavere av salgsbevilling å gi spesielle rabttilbud ved omsetning av alkoholholdig drikk."
Det var jo dette som skjedde 2004 da noen butikkjeder hadde rabatt på øl. Daværende helseminister
Dagfinn Høybråten truet med at om ikke prisene ble satt opp, så ville butikkene
kunne miste ølbevillingen i en kortere eller lengre periode.
På vinmonopolets hjemmeside, finner du produktopplysning om
de forskjellige produktene. F.eks denne her http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/undergjeret/norge/mack-bokol/sku-1230502
Om Mack bryggerier legger ut denne lenken, eller skriver det
samme på sin hjemmeside, er det straffbart. Eller om Bryggeriforeningen legger
ut denne lenken eller til hvilken som helst artikkel i norske medier, bryter de
loven. Noe Bryggeriforeningen fikk klar beskjed på i 2011 da de fikk en påpakning fra Helsedirektoratet samt et pålegg
om å fjerne lenker til nyhetsartikler om øl. Dette var lenker fra blant annet
NRK og Agderposten. Artiklene omtalte salgsutviklingen for mikrobryggerier. Begrunnelsen
fra Helsedirektoratet var at det ville gjøre reklameforbudet svært enkelt å omgå.
Så nå undres, jeg bryter Vinmonopolet loven og får en
påpakning fra Helsedirektoratet og en klar beskjed om å fjerne reklamen eller
produktbeskrivelsene?
Eller er det så enkelt at ikke loven er lik for alle? Eller
er nordmenn så sårbare at de ikke tåler bilder og produktbeskrivelser av
alkohol?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar