Cider fra Mack |
Norge er et annerledesland i alkoholpolitikken.
Vi har 8
ganger så høye avgifter på øl som gjennomsnittet i Europa og er det eneste
landet med 100 prosent reklameforbud. Vi har også strenge regler for når og
hvor alkohol kan skjenkes og selges.
I 1975 ble det forbudt med all alkoholreklame i Norge.
Hensikten var å begrense alkoholskadene. For mange norske bryggerier har
forbudet trolig vært en fordel, fordi de ville hatt problemer med å konkurrere
med store, internasjonale merkevarer.
Men tross reklameforbudet, blir nordmenn utsatt for store mengder
alkoholreklame. Dette er de viktigste arenaene:
Sportssendinger på NRK, TV2 og TV3: Internasjonale
merkevarer innenfor alle alkoholkategorier får betydelig eksponering gjennom
arenareklame og sponsoreffekter.
Internett, både gjennom utenlandske alkoholprodusenters egne
nettsider og gjennom produktreklame på utenlandske nettsider.
Reklame i utenlandske blader og magasiner, samt
passasjermagasiner på norske fly.
Reklame og produkteksponering i taxfree utsalg, også på
norske flyplasser, der brennevin og vin har hovedfokus.
Jeg mener ikke at vi skal totalt endre alkholpolitikken i
Norge. Den har fungert rimelig bra. Men, det jeg reagerer på er ar bryggeriene
blir nektet å gi nøktern informasjon om produktene sine. Uten informasjon, vil
ikke produktene, i dette tilfelle øl, kunne gi den glede og nytelse jeg mener
nordmenn har krav på, uten å falle ned på fyll.
En annen ironi i dette, er at vinmonopolet får gi all den
informasjon de vil.
Mr Young møter Mack |
En blogg, er et privat rom, i følge høyesterett. Derfor vil
jeg med jevne mellomrom presentere bryggerienes produkter her.
Bayerøl fra Mack |
Mer om norsk alkoholpoliktikk her http://www.drikkeglede.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar