Gammel vinjournalist |
I midten av november, holdt europeiske vinbloggere konferanse
i Izmir i Tyrkia.
Under konferansen, hevdet den brittiske vinjournalisten og
spaltisten i Decanter, Andrew Jefford at vinjournalistikken var død. Iallfall
når man kommer til de tradisjonelle medier som aviser og magasiner. Han mener
at internett og bloggerne har overtatt jobben som ”dørvoktere” og informanter
om hva som forgår i vinverden. Men, det er noe han ikke opplever som ubetinget
uproblematisk. Han etterlyser blant annet mer humor og mindre ærbødighet i
dagens skriverier om vin.
-Langt de fleste vinnytere betrakter det som en selvfølge,
at vin er tett forbundet med en viss munterhet. Men nesten alle skribentene tar
vinen altfor alvorlig.
En annen av de kjente brittiske vinjournalistene og
forfatteren, Tom Bruce Gardyne, er helt enig med Andrew Jefford i sin spalte i
The Herald.
-Det er ikke mye humor, skriver han. Spesielt ikke på nettet
der bloggerne tar seg sjøl veldig høytidelig og ikke har det minste begrep om
ironi og humor.
Og jeg kan bare stille meg enig. Og kan vel si det samme om
dagens ølbloggere. Av og til, og det ganske ofte, får man inntrykk at vin- og
ølbloggere skriver for hverandre. Og i sin dysterhet, skapes et nytt univers
med nye begreper som skal holde oss vanlige vin og ølnytere på avstand. Det er nesten så det oser fra bloggene
”Herregud, det er ikke noe å le av. Dette er seriøst.”
Oktoberfest. |
Og med disse ord, en riktig god søndag til dere alle.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar