mandag 17. desember 2012

Vin og øl til ribbe og pinnekjøtt.


Vi alle har spekulert på et eller annet tidspunkt, hva  man skal drikke til maten. Siden det nå er juletider, skal jeg prøve å komme med noen forslag til ribba, pinnekjøttet og hva vi ellers stopper i oss på juleaften.





En ting er iallfall helt sikkert. Ikke åpne den gode Bordeauxvinen du har spart til en helt spesiell anledning. Den vil drukne i alle julens smaksopplevelser og du vil ble veldig skuffet.   Ribbe er så  fet, at den vil kreve en vin med helt andre muskler og alkohol. Det jeg mener passer best, er en Amarone fra Valpolicella. En klassiker. Vogadori Amarone Della Valpolicella Classico 2007 er kanskje den jeg synes er mest prisverd. Varenummer:9151501 og koster kr 199,- Åpne den gjerne en time før. Et annet alternativ er Albino Armani Ripasso 2008 til kroner 129.
Men, den beste vinopplevelsen jeg har hatt til ribbe, var i Tyskland. En vin som virkelig er  fantastisk og fremmet smaken på surkål, pølser og ribbe, var en hvitvin. En Riesling.  På Vinmonopolet har de Rheinhartshausen Riesling Trocken 2010, bestillingsnr. 5234001 til 120 kroner. Absolutt et alternativ som er verdt et forsøk.  Ellers, Mack Juleøl, kl F er kanskje den beste juleølen i år. Den passer absolutt til alle typer julemat.
Hva med pinnekjøtt? Den er straks vanskeligere. Personlig vil jeg ha øl. Men, skal jeg velge en vin, så  må det nesten bli Domäne Wachau Weissenkirchen Riesling Smaragd 2011. Denne østerrikeren er blant de som kan leve opp til pinnekjøtt.
 Om det skal være rødt, så blir det helst en Italiener.  Hvorfor ikke en Vajra Langhe Rosso 2009/2010 ?
Lutefisk er  jo en av tradisjonene til jul. Selv er jeg ikke en av lutefiskelskerne, så jeg slet litt med å finne drikke til denne. Tradisjonen er jo øl, og da er det Mack sitt juleøl jeg foreslår. Men, vil man prøve vin, så vil jeg foreslå den portugisiske Quinta da Espiga 2010 til 80 kr. Ta for all del ikke feil og end opp med Quinta da Espiga 2006 til rundt 1100 kroner.
Ellers mener jeg at Hexamer Meddersheimer Rheingrafenberg Riesling Quarzit 2011 fra Nahe er et riktig bra alternativ. Dessverre er den kun å få i bestillingsutvalget, så der handler det om å være kjapt ute.
Så til spriten. Hvilken akevitt? Jeg vet ikke, da jeg kan overhode ingen ting om sprit. Selv drikker jeg Løitens Linieakevitt en gang i året. Og det er til jul.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar