søndag 9. desember 2012

Julegaven til en ølhund.


Om du hadde spurt om jeg ville drikke rødvin av champagneglass, hadde jeg nok sagt nei. Det slo meg for noen dager siden, da jeg fikk seks ølglass i gave fra meg en nærstående person.


For all del, jeg har sittet ved mange kjøkkenbord på forskjellige vinslott og gårder og drukket vin av kjøkkenglass mens vi løste verdensproblemene. Men, jeg tror ikke jeg har vært på en profesjonell vinsmaking hvor vinen ikke har vært servert i glass som ikke skulle få frem den optimale duften, fargen eller smaken.
Det samme er det egentlig med øl. Glassene jeg fikk, var Augustin fra Hadeland glassverk.  Designet av Maud Gjeruldsen Bugge og ølhunden Espen Smith. Et litt rundt glass som er beregnet på et fyldig øl. 
Det var som å gå tilbake i tid. Til den tiden da jeg begynte å smake og handle vin for første gangen.  Skummet i ølglasset var høyt, duften var herlig og smaken var helt annerledes enn den jeg hadde fått fra bordeauxglassene jeg hadde brukt før.
Joda, jeg har fått ”riktige” ølglass før. På nesten alle vertshus i Tyskland og Belgia går de høyt opp i å servere øl i riktig glass til de forskjellige øltypene. Men, det er en av de første gangene jeg har nytt et glass på den måten hjemme i min egen stue.
Dette betyr ikke at jeg aldri vil sitte ved et kjøkkenbord og drikke vin av kjøkkenglass. Heller ikke at jeg  ikke vil nyte en handbayer en varm sommerdag. For det er jo det vin og øl egentlig handler om. Nytelse sammen med venner. Men, i blant er nytelsen det å forsterke smaken.
Og husk, vin og øl er bare landbruksprodukter på lik linje med poteter. Bare litt morsommere.  I Tromsø får man disse glassene på Kjeller 5. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar