søndag 23. desember 2012

Øl- eller vinmeny? Ja takk, begge deler.

Fisk og øl på Skarven.

Etter å ha leste en artikkel på dagbladet.no i går om en bar i Tallin som har en øl-meny og der maten er tilpasset ølet, slo det meg, det har vi nesten ikke i Norge.

Da jeg googlet norsk ølmeny, fikk jeg ca 1200 treff. Hovedsakelig reklame og artikler. Når jeg byttet ut øl-meny med vinmeny, var det over 1.540.000 treff. Noe som jeg opplever veldig rart, da norsk mat og norsk øl, alltid har hengt sammen som erteris.
Dansk ølmeny
Om vi ser på variasjonsrikdommen i det norske kjøkkenet, så er den norske maten og den norske husmannskosten glimrende. Iallfall om den tilberedes og utvikles med de sesongbetonte, lokale, og ofte, glimrende norske råvarene. Og det samme med det norske ølet. Mangfoldet innen den norske bryggeribransjen og innen norsk tusenårig bryggtradisjon, har aldri vært større enn hva den er nå.
Om vi ser til Frankrike, Tyskland eller Italia, så er deres mattradisjoner basert på lokal husmannskost, basert på lokale råvarer og den lokale vinen. På grunn av klima, har de selvfølgelig et større utbud av råvarer, men… kvaliteten på deres lokale råvarer er ikke noe bedre enn våre lokale råvarer. Nå sier det seg selv at solmodne tomater i Toscana er bedre enn drivhustomater fra Tromsø. Men, for eksempel, deres multer er ikke av samme kvalitet som våre. Ganske enkelt for de ikke har noen.  Og våre multer, vår torsk, vårt vilt og vår ost, passer best sammen med norsk, lokalt, øl.
Om restaurantbransjen ville, kunne de kontakte sitt lokale bryggeri eller øl-leverandør og få kvitt og fritt forslag til øl-menyer. For menyen og ideene finnes der. Først da tror jeg vi vil få en mye større rikdom innen vår mat og øl-kultur.
Hva det kommer av at norske restauranter ikke har en øl-meny, vet jeg ikke. Men jeg tror det er basert på at de fleste innen restaurantbransjen som har en utdannelse, er fransk inspirert. Og derfor skal ha vin på menyen. Noe det egentlig ikke skulle være en så stor grunn til. For vi har, som sagt, noen av verdens beste kokker, noen av de beste råvarene. Og jeg mener ikke med det,  at vin-menyen skal bort. For å si som en kjent liten bjørn, ja, takk begge deler.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar