Vinmonopolet økte salget av sterkøl med hele 23 prosent i 2012. Det er først og fremst norske bryggerier som står for økningen. – 34 øl på topp 50-lista er norske, og det er fem fler enn året før, ifølge direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.
Det er 13 forskjellige norske bryggerier som er inn på topp
100 listen. Disse tretten har hele femtitre forskjellige øltyper inne på den
samme listen.
Det er først og fremst juleølet som har trukket opp salget
på Vinmonopolet. I desember kunne det velges mellom hele 21 forskjellige jule
fra norske bryggerier 2012 på Vinmonopolet.
Og det juleølet som solgte best, var Aass Juleøl samt Ringnes Julebokk.
Sist år, ble det solgt nesten 1,5 millioner liter øl gjennom
Vinmonopolet. En av grunnen kan være det økte utbudet av øl. I dag kan man få
ca 500 forskjellige øltyper, mot en brøkdel for ti år siden. Og det er India
Pale Ale som er den øltypen som har mest vind i seilene i følge Petter
Nome.
Det gledelige, er at det er hele sju varianter som er inne
på topp 100 listen. Og alle er de norske. De som toppe listen av de norske med
India Pale Ale, er ikke så uventet Nøgne Ø, Ægir og Kinn.
Nå er det bare en prosentdel av ølsalget som er sterkøl, men
det er denne kategorien som øker mest. Noe som paradoksalt nok holder på å gi
en endret drikkekultur blant unge. De er i dag mer tilbøyelig til å prøve nye
sorter enn å drikke mest mulig alkohol.
Den økte interessen for mangfoldet av øl kan vi ikke minst
takke de mange norske mikrobryggeriene for, hevder Petter Nome. Antallet små
bryggerier har økt kraftig de siste åren
Det ølet som øker mest, er det tyske ølet Erdinger. I og for
seg et glimrende hveteøl, men de får også en utrolig eksponering gjennom de
norske skiskytterne og mange hundre reklametimer gjennom NRK.
Den aller største økningen av drikke på Vinmonopolet sist
år, står det alkoholfrie for. Nesten 33 prosent økning fra 2011. Og det er ikke
så ille, bare det smaker godt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar