tirsdag 15. januar 2013

Øl-salget på Vinmonopolet økte med 23 prosent i 2012


Vinmonopolet økte salget av sterkøl med hele 23 prosent i 2012. Det er først og fremst norske bryggerier som står for økningen. – 34 øl på topp 50-lista er norske, og det er fem fler enn året før, ifølge direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.




Det er 13 forskjellige norske bryggerier som er inn på topp 100 listen. Disse tretten har hele femtitre forskjellige øltyper inne på den samme listen.
Det er først og fremst juleølet som har trukket opp salget på Vinmonopolet. I desember kunne det velges mellom hele 21 forskjellige jule fra norske bryggerier 2012 på Vinmonopolet.  Og det juleølet som solgte best, var Aass Juleøl samt Ringnes Julebokk.
Sist år, ble det solgt nesten 1,5 millioner liter øl gjennom Vinmonopolet. En av grunnen kan være det økte utbudet av øl. I dag kan man få ca 500 forskjellige øltyper, mot en brøkdel for ti år siden. Og det er India Pale Ale som er den øltypen som har mest vind i seilene i følge Petter Nome. 
Det gledelige, er at det er hele sju varianter som er inne på topp 100 listen. Og alle er de norske. De som toppe listen av de norske med India Pale Ale, er ikke så uventet Nøgne Ø, Ægir og Kinn.
Nå er det bare en prosentdel av ølsalget som er sterkøl, men det er denne kategorien som øker mest. Noe som paradoksalt nok holder på å gi en endret drikkekultur blant unge. De er i dag mer tilbøyelig til å prøve nye sorter enn å drikke mest mulig alkohol.
Den økte interessen for mangfoldet av øl kan vi ikke minst takke de mange norske mikrobryggeriene for, hevder Petter Nome. Antallet små bryggerier har økt kraftig de siste åren
Det ølet som øker mest, er det tyske ølet Erdinger. I og for seg et glimrende hveteøl, men de får også en utrolig eksponering gjennom de norske skiskytterne og mange hundre reklametimer gjennom NRK.
Den aller største økningen av drikke på Vinmonopolet sist år, står det alkoholfrie for. Nesten 33 prosent økning fra 2011. Og det er ikke så ille, bare det smaker godt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar