For en tid tilbake, skrev Øl & Vin om det vi mener er en urimelig forskjellsbehandlingen mellom bryggeriene og Vinmonopolet.
For å få litt klarhet i spørsmålet, stilte vi
Helsedirektoratet og Petter Nome ved Bryggeriforeningen en rekke spørsmål.
Blant annet hvordan det kan være at Vinmonopolet kan ha nettsider og en
nettbutikk.
I følge Helsedirektoratet er den viktigste forskjellen mellom vinmonopolet
og bryggeriene, at bryggeriene i hovedsak er grossister og at Vinmonopolet
er en detaljist som selger direkte til forbruker.
-De opererer derfor under forskjellige regelverk. En mer
riktig sammenligning vil nok være å sammenligne Vinmonopolet og virksomheter
med kommunal salgsbevilling for alkoholholdig drikk gruppe 1.
Dagfinn Høybråten |
-Alkoholholdig drikk er i prinsippet under fri prisfastsettelse. Bestemmelsen er derfor ikke til hinder for at en butikk som opererer med rabattordninger for hele eller en betydelig del av sitt vareutvalg, også selger alkoholholdig drikk med tilsvarende rabatt. Det avgjørende er at prisen på alkoholholdig drikk gjenspeiler salgsstedets generelle pris- og avansesystem, i følge avdelingsdirektør Anne Hafstad ved Helsedirektoratet.
Petter Nome, direktør for Bryggeriforeningen er ikke særlig imponert av svarene.
-Dette har jeg hørt mange ganger før og det er like urimelig
hver gang. Rent juridisk er det korrekt, men i praksis fører det til ekstrem
forskjellsbehandling.
Han mener det ikke er naturlig at folk leter frem
opplysninger på nettsidene til de få butikkene som holder på med netthandel for
å sjekke hvilket øl som passer til svineribbe.
-Slik informasjon finnes ikke og butikkene er ikke kompetent
til å gi det.
Petter Nome |
Petter Nome mener at det logiske er å finne de opplysningene
hos bryggeriene og Bryggeriforeningen.
Han synes også det er paradoksalt at man kan få opplysninger om sterkøl,
vin og sprit på lovlige, kommersielle nettsider som polet, mens det svakeste
norske ølet er totalt hemmeligstemplet.
-En annen sak: Hvis polets nettsider kun er beregnet for
nettkunder, hvorfor har de da opplysninger om nøyaktig hvor mange flasker av hvert
merke som er tilgjengelig på ditt lokale pol? Vi jobber med saken, og jeg skal
bl.a. ta det opp direkte med helseministeren, avslutter Petter Nome.
Hvorfor det er på denne måten, svarer
Helsedirektoratet at det henger sammen med
alkoholforskriften § 14-3 nr. 8, at den som driver nettsalg kan gi pris-
og produktopplysninger på Internett som grunnlag for bestilling. Dette gjelder
både Vinmonopolet for alkoholholdig drikk i gruppe 2 og 3 (4,7%-60%), og
innehavere av kommunal salgsbevilling for alkoholholdig drikk gruppe
1(2,5-4,7%). Dette betyr at alle som
selger alkoholholdig drikk over Internett er underlagt samme regelverk, og at
det ikke finnes særregler for Vinmonopolet.
Min egen konklusjon må da være at alle bryggerier kan startet en
liten butikk, få en kommunal slagsbevilgning og legge ut all informasjon de
ønsker på nettet for de som ønsker å handle der. Er de riktig avansert, kan de
også opplyse hvor mye øl hver enkelt butikk som selger bryggeriets øl har på
lager. For, det er vel likhet for loven?
Alle spørsmålene ble også stilt til de politiske partiene på Stortinget. Enten var de på ferie eller ville ikke svare på spørsmålene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar