lørdag 5. januar 2013

Januarsalg på Vinmonopolet og nyheter fra Kjeller 5.


Så er januar salget i gang på Vinmonopolet. Egentlig er det ikke så veldig mye spennende, men noen godbiter er det da. 

Problemet med disse godbitene, er at alle er i bestillingsutvalget og har en tendens til å forsvinne som sommerdugg for solen.
Personlig synes jeg Riesling Zöbing 2008, østerriksk hvitvin ,er den som er meste spennende.  Den er satt ned fra 189 til 149 kroner.  Fortsatt litt i overkant på pris, men, men.
Av røde viner, så er det franskmannen Jean-Paul Versino Châteauneuf du Pape Selection Laurence Feraud 2006 som jeg ville bestille. Tidligere kostet den en bagatell av 360 kroner, nå 255.- 
Castello di Querceto Chianti Classico Riserva 2008 er kanskje et annet kjøp. Jeg har ikke smakt den, men ut fra distrikt og navn tror jeg den kan være riktig spennende. Den kostet tidligere kr. 259,90 og nå 199,90.
Av nyhetene på Vinmonopolet for januar, er det et par øl jeg gleder meg til å prøve. Det ene er svensk, Slottskällans Svart Porter. Et overgjæret øl til 44,90. Samt en tysker som ser rimelig fornuftig ut, Heller Aecht Schlenkerla Rauchbier Weizen til 49,90 pr halvliter.  Dessverre er begge i bestillingsutvalget.
Kjeller 5
For oss i Tromsø, har Kjeller 5 noen spennende nyheter. Dessverre ikke fra eget mikrobryggeri denne gangen, men en Pale ale fra Haandbryggeriet, et økologisk, glutenfritt øl fra det tyske bryggeriet Neumarkter Lammsbräu. Også to øl fra det amerikanske bryggeriet Flying Dog Brewery står på programmet. En Hefe weitzen og et lagerøl med de styggeste etikettene jeg har sett i mitt syndige liv.
En anmeldelse av ølet fra Kjeller 5, kommer senere når jeg har smakt det.
Helt tilslutt, et av mine håp for 2013, er at Kjeller 5 får en nettbutikk så resten av landet får en anelse om hvor bra Kjeller 5 er.

4 kommentarer:

  1. God blogg! Denne skal følges!
    Du skriver i et annet innlegg om muligheten bryggeriene har til å starte egne nettbutikker - forutsatt at de har kommunal bevilgning - og på den måten kunne drive produktinformasjon á la Vinmonopolet. Vet du om Kjeller 5 kommer til å prøve på dette?
    Virker forresten som om du er storfornøyd med Kjeller 5, forhåpentligvis får jeg besøkt det stedet en gang.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for rosen :)
    Jeg er veldig fornøyd med Kjeller 5. Interiøret ser du på baksidebildene på bloggen her, samt at de har et veldig hyggelig utvalg. Jeg er ikke blant de som svermer for at øl først smaker godt når det har en høy alkholstyrke, så Kjeller 5 passer meg.
    Jeg tror ikke de kommer til å lage egen nettside med det første, men jeg håper jo. :)
    Men du finner litt om dem på facebook https://www.facebook.com/ludwigmackbrygghus?fref=ts

    SvarSlett
  3. Skal sjekke ut Kjeller 5, først i cyberspace og forhåpentligvis seinere i den virkelige verden. Jeg er i Finnmark en gang i året, og da mellomlander jeg i Tromsø, så kanskje ventetiden mellom flyene tillater en rask tur innom Kjeller 5 til sommeren. Vi får se.
    Jeg mener at godt øl i utgangspunktet ikke avhenger av alkoholstyrken, men må samtidig innrømme at de aller beste ølene jeg har drukket er ganske heftige saker.
    IPA-en til Mack sitt brygghus, den på 4,2%, håper jeg uansett at jeg får smakt snart, og det er vel snakk om at Ludwig Mack skal distribueres nasjonalt i løpet av året?

    SvarSlett
  4. Jeg synes den Mack sin IPA er vel verd å drikke. Jeg skal spørre neste gang jeg er på Kjeller 5 om de kommer til å distribueres nasjonalt. Hadde vært gøy om man kunne spre litt Nord Norsk kultur der nede i syden da :)

    SvarSlett